Ułatwienia dostępu

wieliczka24Istnieją takie miejsca, które każdy Polak przynajmniej raz w życiu powinien odwiedzić, by móc poznać

prawdziwie dziedzictwo własnego kraju. To właśnie Kraków – miasto królów, historyczne serce Polski , ostoja kultury i sztuki, a także  Wieliczka i  Oświęcim - stały się w tym roku w dniach 17-19 kwietnia celem wycieczki klasy  4TŻ, 3TM i 3THL wraz z opiekunami p. Jolantą Sojką, p. Urszulą Bereźnicką i p. Dorotą  Miecznikowską. Pierwszym  przystankiem na naszym wycieczkowym szlaku było zwiedzanie Kopalni Soli w Wieliczce. Podczas wędrówki trasą turystyczną 130 metrów pod ziemią poznaliśmy historię zabytkowej kopalni, której początki sięgają czasów średniowiecza, dowiedzieliśmy się o życiu górników, o warunkach ich pracy, podziwialiśmy prawdziwe cuda wykonane w soli: m.in. wspaniałe kaplice zdobione solnymi rzeźbami i płaskorzeźbami, żyrandole, urokliwe podziemne jeziora, stare wyrobiska o oryginalnej drewnianej zabudowie, dawne narzędzia górnicze oraz zachowane ślady prac w dawnej kopalni.

Najbardziej zachwycił nas wystrój wydrążonej w XIX wieku kaplicy św. Kingi. Tego samego dnia po południu królewskie miasto przywitało nas serdecznie mnogością zabytków, niezwykłym klimatem, który poczuliśmy wieczorową porą, udając się na przechadzkę po Starym Mieście i Plantach.

Drugiego dnia,  po śniadaniu, wyruszyliśmy na zwiedzanie dawnej stolicy Polski. Spacerując z przewodnikiem zobaczyliśmy Rynek Główny wraz z malowniczymi kamienicami dookoła, charakterystyczną wieżą - jedyną pamiątką po miejskim ratuszu, Kościołem Mariackim oraz Sukiennicami (handlowym budynkiem, w którym znajdowały się niegdyś kramy, najczęściej z suknem) na środku. W Bazylice Mariackiej podziwialiśmy późnogotycki ołtarz Zaśnięcia najświętszej Maryi Panny dłuta Wita Stwosza. Z wieży Kościoła Mariackiego wysłuchaliśmy hejnału mariackiego. Po mieście oprowadzał nas przewodnik- miłośnik historii, który pomagał nam odkrywać tajemnice legend krakowskich oraz niektórych obiektów, zwracając naszą uwagę na najciekawsze elementy. Następnie udaliśmy się do dawnego ośrodka władzy, tej legendarnej  i historycznej, książęcej, biskupiej i królewskiej. Katedra Wawelska to  historyczne miejsce licznych koronacji i królewskich pogrzebów, o czym przekonaliśmy się zwiedzając krypty z królewskimi grobami.  Niezapomniane wrażenie wywarł na uczniach widok Krakowa z wieży z zabytkowym Dzwonem Zygmunta. Stamtąd przeszliśmy na Wzgórze Wawelskie, skąd podziwialiśmy widok na zakole Wisły, Kopiec Kościuszki, klasztor Kamedułów. Na wzgórzu przywitała nas ziejąca ogniem rzeźba przedstawiająca legendarnego Smoka Wawelskiego.

Ostatniego dnia udaliśmy się do Oświęcimia. Wraz z przewodnikiem najpierw zwiedziliśmy teren muzeum byłego obozu koncentracyjnego „KL Auschwitz”, a następnie udaliśmy się na teren byłego obozu „KL Birkenau”. Zobaczyliśmy poobozowe tereny oraz dowiedzieliśmy się wielu ważnych informacji dotyczących ludobójstwa przeprowadzanego przez Hitlerowców w czasie II wojny światowej. Miejsca te wywarły na uczestnikach ogromne wrażenia.