Rzecznicy Praw Ucznia: Waldemar Wachowski / Agnieszka Sołgała
Zadaniami i funkcjami Rzecznika Praw Ucznia w naszej szkole jest głównie przeciwdziałanie łamaniu praw ucznia w szkole, zwiększenie świadomości prawnej młodzieży, rodziców, nauczycieli, egzekwowanie i przestrzeganie przepisów prawnych dotyczących uczniów oraz uczestniczenie w posiedzeniach rady pedagogicznej z prawem przedstawienia na jej forum problemów przestrzegania praw ucznia. Środki działania Rzecznika to załatwianie indywidualnych skarg, sporządzanie raportów dotyczących wykrytych naruszeń prawa w szkole, udzielanie porad dotyczących sposobów ochrony praw (uczniom, rodzicom, nauczycielom), współpraca z fachowcami (np. pedagogiem, prawnikiem). Rzecznik Praw Ucznia nie może wyręczać w obowiązkach wychowawców, ma prawo do swobodnego działania w ramach obowiązujących regulaminów i podejmuje działania na wniosek stron tzn. uczniów, nauczycieli lub pracowników administracji szkoły.
Szkolny Rzecznik może:
- Rozmawiać z nauczycielem uczestniczącym w problemie,
- Rozmawiać i zasięgać rady pedagoga szkoły
- Organizować konfrontacje wyjaśniające,
- Uczestniczyć w konfrontacjach dyrekcji z rodzicami i danym nauczycielem za zgodą ucznia.
Tryb postępowania w kwestiach spornych uczeń - uczeń:
- Zapoznanie się z opinią stron konfliktu,
- Podjęcie mediacji ze stronami we współpracy z wychowawcą klasy,
- Skierowanie sprawy do pedagoga w razie kłopotów z rozstrzygnięciem sporu,
- W dalszym trybie postępowania - zasięgnięcie opinii Rady Pedagogicznej,
- Ostateczną decyzję o sposobie rozwiązania konfliktu podejmuje Dyrektor.
Tryb postępowania w kwestiach spornych uczeń - nauczyciel:
- Zapoznanie się z opinią stron konfliktu,
- Podjęcie mediacji ze stronami,
- Zasięgnięcie opinii pedagoga szkolnego,
- Wystąpienie do Dyrektora Szkoły o podjęcie decyzji w sprawie, w przypadku trudności z rozstrzygnięciem sporu.
Obowiązkiem Rzecznika Praw Ucznia jest w szczególności:
- Znajomość Statutu Szkoły, Wewnątrzszkolnych Zasad Oceniania, Przedmiotowych Zasad Oceniania oraz Konwencji Praw Dziecka.
- Informowanie uczniów o przysługujących im prawach i sposobie ich dochodzenia.
- Interwencja w razie naruszenia podstawowych praw ucznia i rozwiązywanie spraw spornych.
- Udzielanie pomocy uczniom zgodnie z ustalonym trybem postępowania.
- Informowanie stron konfliktu o podjętych przez siebie działaniach.
O czym uczeń wiedzieć powinien:
- Wszelkie informacje uzyskane przez Rzecznika w toku postępowania mediacyjnego stanowią tajemnicę służbową.
- Zadaniem Rzecznika jest sprawowanie nadzoru nad tym, aby w procesie dydaktyczno-wychowawczym każdy uczeń traktowany był podmiotowo.
- Rzecznik Praw Ucznia ma prawo i możliwość aktywnie ingerować w każdym przypadku, gdy naruszane zostaną prawa ucznia lub prawa dziecka.
- Podstawą działania Rzecznika Praw Ucznia jest Statut Szkoły, a w uzasadnionych przypadkach Konwencja Praw Dziecka.