Ułatwienia dostępu

3T Gdansk 24W dniach 8-11 kwietnia 2024 r. uczniowie klasy 3 TL przebywali pod wodzą opiekunów: p. Piotra Styczyńskiego i p. Dariusza Wojtali w Gdańsku na klasowej wycieczce.   Wycieczka pozwoliła młodzieży

sprawdzić wiedzę nabytą w szkole w praktyce – co w ostatecznym rozrachunku pozwoliło wystawić klasie ocenę celującą! Wyjazd w całości powstał dzięki współpracy młodzieży i wychowawcy, dzięki profesjonalnemu planowaniu wydatków, sprawnej organizacji podróży i pobytu udało się zrealizować napięty plan wypadu do Gdańska. Atrakcji i wspomnień pozostało bardzo wiele, na pewno na długo w pamięci zapadnie nam symboliczna droga pod hasłem „od zniewolenia do wolności 1939-1989″ widziana poprzez ekspozycje w Muzeum II Wojny Światowej i Muzeum Solidarności.

A oto relacja…

Już o godzinie 7.20 ( 8 kwietnia 2024) zebraliśmy się dworcu głównym PKP w Świebodzinie, żeby o 7.42 wyruszyć w kierunku Gdańska. Pierwszym punktem programu wycieczki było zwiedzanie Starego Miasta. Zobaczyliśmy Bramę Zieloną i liczne zabytki nad Motławą, przeszliśmy przez Bramę Mariacką, by podziwiać przepiękną Ulicę Mariacką. Następnie zwiedziliśmy Bazylikę Mariacką. Tu także poznaliśmy wiele ciekawostek oraz mogliśmy podziwiać panoramę Trójmiasta z wieży widokowej Bazyliki. Na koniec zobaczyliśmy zabytki usytuowane przy Długim Targu – piękne kamienice, Fontannę Neptuna i Ratusz Głównego Miasta.

Kolejnym punktem programu wycieczki była wizyta w Parku Oliwskim oraz Katedrze Oliwskiej. Park Oliwski zwany jest też Ogrodem Opackim. Jego historia wiąże się z zakonem cystersów, który na początku XII wieku zaczął osiedlać się na Oliwie. Cały Park ma ponad 11 ha ziemi i razem z Katedrą Oliwską stanowi zespół zabytków na skalę międzynarodową. Podzielony jest na część ogólnodostępną i botaniczną. Znajdziemy tu palmiarnię, ponad 2000 drzew, stawy, ogród botaniczny czy grotę szeptów.

W drugim dniu pobytu w Gdańsku udaliśmy się do Muzeum II Wojny Światowej. Sercem Muzeum jest wystawa główna, zajmująca powierzchnię niemal 5 tys.m2, co czyni ją jedną z największych wystaw prezentowanych przez muzea historyczne na świecie. Zlokalizowana jest 14 metrów pod ziemią. To opowieść o tragicznym doświadczeniu II wojny światowej, o jej genezie i skutkach, o ofiarach i sprawcach, o bohaterach i zwykłych ludziach. Ma przypominać lekcję historii, której nie wolno nam zapomnieć. Wystawę główną tworzą trzy bloki narracyjne: „Droga do wojny”, „Groza wojny” oraz „Długi cień wojny”. Ekspozycja przedstawia polskie doświadczenie wojny, wpisane w szerszy kontekst europejski i światowy. Opowiada o życiu codziennym cywilów i żołnierzy, terrorze okupacyjnym, o takich zjawiskach, jak ludobójstwo, opór wobec okupanta i wielka polityka. Na wystawie głównej znajduje się ok. 2 tys. eksponatów. Zaprezentowane zostały przede wszystkim przedmioty codziennego użytku ukazujące wojnę z perspektywy ludności cywilnej. Niezapomniane wrażenie wywołała  również instalacja złożona z setek zdjęć Żydów pomordowanych przez Niemców w czasie Holokaustu oraz  ściana wzniesiona z replik walizek ludzi zwożonych do obozów koncentracyjnych. Do najbardziej spektakularnych elementów wystawy młodzież  zaliczyła  dwie  rekonstrukcje warszawskiej ulicy: w przededniu wojny oraz tuż  po jej zakończeniu.

Wizyta w Muzeum na wszystkich wywarła  ogromne wrażenie oraz  z pewnością pozwoliła przybliżyć wydarzenia i tragedie związane z okresem II wojny światowej. Po tej lekcji historii pojechaliśmy do Sopotu oddalonego o 4 km. Wszystkim należał się relaks na Molo, plaży, a pogoda w tym dniu była przepiękna. Do hotelu wróciliśmy późnym wieczorem.

W trzeci dzień wycieczki udaliśmy się do Europejskiego Centrum Solidarności. W jego sąsiedztwie zobaczyliśmy bardzo ważny dla Gdańska i Polski Pomnik Poległych Stoczniowców – czyli słynne Trzy Krzyże – który upamiętnia ofiary wydarzeń Grudnia 1970 r. Europejskie Centrum Solidarności mieści się w pięknym, nowoczesnym budynku, celem jego działalności jest „upowszechnienie dziedzictwa „Solidarności” w Polsce i innych krajach oraz czynne uczestnictwo w budowie tożsamości europejskiej”. Nasza wizyta w tym miejscu nie była długa, udało nam się jednak obejrzeć wystawę stałą, która przedstawia współczesną historię Polski.
Po wizycie w ECS udaliśmy się  do ogrodu zoologicznego w Gdańsku.

Czwartek (11 kwietnia 2024) był ostatnim dniem naszej wizyty w Trójmieście – czas  podróży trwał nieco dłużej, niż zakładaliśmy. Jak zwykle mogliśmy liczyć na naszego krajowego przewoźnika PKP (zepsuta lokomotywa, opóźnione pociągi…). Jak to mówi stare przysłowie „podróże kształcą”.

Zadowoleni, ale zmęczeni dotarliśmy do Świebodzina około 21.30.

Ps. zachęcam do obejrzenia krótkich filmików z Naszego pobytu w Gdańsku-wejdź w link: