Ułatwienia dostępu

trojmiasto 23W dniach 17-19.10.2023 uczniowie klasy 5TL zwiedzili Trójmiasto, stolicę województwa pomorskiego oraz jedno z wielu znanych i najbardziej urokliwych miast w Polsce. Pierwszego dnia młodzież wraz z opiekunkami przybyła do malowniczego Sopotu. Zwiedzaliśmy molo, deptak miasta oraz Krzywy Dom. Następnie udaliśmy się do Gdyni, aby zobaczyć klify w Orłowie. Wejście na urwiska brzegowe było niewygodne przez braki niektórych stopni na schodach, ale widoki z góry wszystko nam rekompensowały. Drugi dzień  spędziliśmy na Helu. W pierwszej kolejności zwiedziliśmy piękną, wybudowanąw czasie II wojny

światowej, latarnię morską, która zaskoczyła nas swoją wysokością. Dom Morświna to druga atrakcja, która czekała na nas na Helu. Jest to ciekawe muzeum dedykowane tym bałtyckim ssakom.

Obejrzeliśmy też rzeźbę Roberta Wyskiela, która ma 15.2 m wysokości. Jest  to bardzo ciekawy sposób wykorzystania drewna. "Rzepka", bo taki tytuł autor nadał rzeźbie, przedstawia scenę z wiersza autorstwa Juliana Tuwima.

Następnie zwiedziliśmy wizytówkę Helu, czyli fokarium. Miejsce to jest przede wszystkim Ośrodkiem Stacji Morskiej Instytutu Oceanografii Uniwersytetu Gdańskiego, który powstał w celu odtworzenia i ochrony kolonii foki szarej w wodach południowego Bałtyku. Ostatnim miejscem, które zobaczyliśmy tego dnia był Cypel Helski, nazywany końcem Polski.

Ostatniego dnia zwiedzaliśmy stare miasto w Gdańsku. Malownicza starówka z mnóstwem starych, kolorowych kamienic zrobiła na nas ogromne wrażenie. Zwiedziliśmy Bazylikę Kościoła Mariackiego, która była budowana przez 159 lat i jest przykładem gotyku ceglanego. W kościele tym znajduje się również piękny zegar astronomiczny, a także kopia obrazu Hansa Memlinga pt: Sąd Ostateczny. Wspomnieć należy również o pięknych organach autorstwa braci Hillebrand z Hanoweru. Na naszej liście miejsc do odwiedzenia znalazła się także Fontanna Neptuna oraz dwór Artusa. Poznaliśmy również wiele ciekawostek na temat bursztynu, nazywanego "polskim złotem", przewodnik opowiadał nam o najciekawszych rzeczach zrobionych z tego złoża, a także  opowiedział nam historię o bursztynowej komnacie i gitarze.

Urokliwość Trójmiasta, piękna pogoda, która nam dopisała wraz z miłą atmosferą, spowodowała, że wycieczka ta zostanie w naszej pamięci na długo.