1 marca 2023 r. grupa młodzieży z Powiatowego Zespołu Szkół w Świebodzinie z klas 1 TE, 3 TI, 3 TLE oraz 4 TLi uczestniczyła w Dniu Otwartym Uniwersytetu Zielonogórskiego. Uczniowie mogli poznać wszystkie
uniwersyteckie wydziały, zasięgnąć wszelkich informacji dotyczących oferty dydaktycznej, zobaczyć prezentacje, pokazy, warsztaty, quizy i konkursy. Była to świetna okazja do spotkania ze studentami UZ, poznania ich działalności i sukcesów, zapoznania się z kołami naukowymi, można było dowiedzieć się o ich wrażeniach związanych ze studiowaniem w Zielonej Górze, a także o możliwościach, jakie daje im uniwersytet.
Ze szczególną uwagą odwiedziliśmy stoisko Instytutu Neofilologii, z którym już od kilku lat współpracuje nasza szkoła. Młodzież z zainteresowniem słuchała dr Małgorzatę Karczewską, która opowiadała o działalności Instytutu, możliwościach, jakie dają studia na kierunkach filologicznych, programie Erasmus oraz innych sprawach, związanych ze studiami wyższymi.
Ponadto, w czasie trwania wydarzenia można było wysłuchać kilku wykładów popularnonaukowych. Uczniowie PZS wysłuchali wykładu Nauka słownictwa a płynność w mowie, który wygłosił dr Marek Kuczyński. W wykładzie omówione zostały prawidła rządzące procesem nabywania języka obcego od początku aż do biegłości w mowie i swobodnej lektury tekstów autentycznych. Poświęcono uwagę również pozostałym sprawnościom: słuchania, pisania i tłumaczenia. Wykladowca podkreślił, że znajomość języka obcego, to nie tylko opanowanie pokaźnego słownictwa i zasad układania go w zdania. To również nabyte sprawności automatycznego przywoływania materiału z pamięci, a także umiejętne wykorzystanie wskazówek kontekstowych do właściwej interpretacji przekazów werbalnych, czy nawet znaczeń nie znanych bądź (częściowo) zapomnianych jednostek leksykalnych, czyli słów, wyrażeń i idiomów. Dr Kuczyński zapoznał słuchaczy ze wskazówkami, jak materiał wyuczony przenieść z pamięci deklaratywnej do pamięci proceduralnej, czyli jak znajomość m.in. słownictwa czy gramatyki przełożyć na biegłość w mowie.
(mm/aa)