Ułatwienia dostępu

praga 01W dniu 7 października 2022 r. grupa młodzieży z Powiatowego Zespołu Szkół w Świebodzinie zwiedziła stolicę Czech – Pragę, miasto z ponad tysiącletnią historią. W wycieczce wzięło udział 38 uczniów z klas I TH, 1 TE, 1 WH, 1 LH, 1 P, 2 CS, 2 KH, 3 MH, 2 TEL, 3 TH, 3 TL, 3 TŻ, 3 TI, 3 TLM, 4 TM, nad którymi opiekę sprawowali nauczyciele języka angielskiego Natalia i Marian Hoszman. Wycieczka o charakterze

turystyczno-krajoznawczym miała na celu zapoznanie uczniów z najważniejszymi zabytkami, dziedzictwem kulturowym stolicy naszych południowych sąsiadów oraz stworzenie uczniom warunków do komunikacji w języku obcym, przede wszystkim angielskim.

Zwiedzanie rozpoczęliśmy od Hradczan - dawnej siedziby królów czeskich, położonej na wzgórzu nad Wełtawą. Założony w IX wieku zamek królewski, od 1918 roku jest siedzibą prezydenta Czech. Ale, ze względu na odbywający się właśnie w tym dniu szczyt przywódców 27 krajów Unii Europejskiej, wejście do kompleksu zamkowego było zamknięte dla zwiedzających. Za to mieliśmy dodatkową, nieprzewidzianą atrakcję: mogliśmy na żywo zobaczyć, jak wygląda wyjście dygnitarzy unijnych, praca służb specjalnych i mundurowych, dziennikarzy i telewizji. Widzieliśmy też zmianę warty przed Pałacem Prezydenckim.

Po krótkim przystanku na Hradczanach, skąd rozpościera się przepiękna panorama miasta, wpisana na listę światowego dziedzictwa UNESCO, i zrobieniu niezliczonej ilości zdjęć, przeszliśmy się uliczkami Małej Strany - romantycznej dzielnicy położonej na lewym brzegu Wełtawy, u stóp praskiego zamku, gdzie zobaczyliśmy olbrzymie pałace i inne urokliwe miejsca, w których mieszkali mniej zamożni obywatele Pragi. Po drodze zwiedziliśmy również kolejną atrakcję Pragi – Ogrody Wallensteina. Tu na własne oczy mogliśmy przekonać się, dlaczego Ogród Wallensteina, należący do Pałacu Wallenstein, praskiej rezydencji słynnego generała i księcia Albrechta von Wallensteina, to jeden z najbardziej charakterystycznych obiektów czeskiego wczesnego baroku. W tym pięknym miejscu, w którym swoją siedzibę ma Senat Republiki Czeskiej, mieliśmy chwilę na relaks. Można było wsłuchać się w szum wody, pawie krzyki i historie, które opowiadała nam nasza przewodniczka.

Następnie udaliśmy się do jednej z najsłynniejszych i najczęściej odwiedzanych atrakcji turystycznych miasta – Mostu Karola. Łączący oba brzegi rzeki Wełtawy 500-metrowy most, istnieje od XIV wieku. Na moście Karola znajduje się ponad 30 zespołów figuralnych, które są prawdziwą galerią barokowych rzeźb, stworzonych przez najwybitniejszych artystów tamtej epoki. Następnie podziwialiśmy Praski Orloj – średniowieczny zegar astronomiczny, znajdujący się na południowej ścianie Ratusza Staromiejskiego, który mierzy czas na sposób staro-babiloński. Skonstruowany w 1410 roku jest jednym z najbardziej znanych zegarów astronomicznych na świecie i popularną atrakcją turystyczną. Zegar składa się z trzech głównych części: astronomicznej - pokazującej położenie ciał niebieskich, kalendarzowej - z medalionami reprezentującymi miesiące i animacyjnej - z ruchomymi figurkami dwunastu apostołów i wyobrażeniami Śmierci, Turka, Marności i Chciwości, które co godzinę odbywają "przedstawienie".

Potem zwiedzaliśmy Stare Miasto - jedno z najważniejszych miejsc w stolicy Czech, historia którego sięga ponad tysiąc lat wstecz. Ilość zabytków jest tutaj naprawdę imponująca, każda kamienica posiada bardzo bogatą i barwną historię, często obfitującą w naprawdę ciekawe elementy. Zobaczyliśmy Ratusz Staromiejski, zlokalizowany na Rynku Starego Miasta, Kościół Św. Mikołaja na Starym Rynku, Kościół Matki Bożej przed Tynem, Pomnik Jana Husa i wiele innych zabytków, które można by wymieniać bez końca.

Bardzo duże zainteresowanie wzbudziła ściana Lennona, która od lat 80 XX wieku została zapełniona graffiti inspirowanymi Johnem Lennonem i fragmentami tekstów piosenek Beatlesów. W okresie komunizmu była miejscem antyreżimowej twórczości młodych ludzi. Obecnie każdy chętny może zostawić na ścianie swój rysunek czy napis, wśród których króluję miłość. Więc i nasi uczniowie chętnie zostawiali swoje ślady.

Wieczorem spacerowaliśmy rozświetlonymi kolorowymi światełkami ulicami Pragi. Była to okazja nie tylko do kupienia rozmaitych pamiątek, ale również do spróbowania tradycyjnych potraw czeskich, takich jak knedliki w rozmaitym wydaniu, trdelniki oraz inne przysmaki, co szczególnie interesowało naszych przyszłych kucharzy. A żeby coś zamówić czy kupić, trzeba było posłużyć się językiem obcym, najczęściej angielskim, więc uczniowie musieli sprawdzić swoje umiejętności językowe.

Chcemy bardzo podziękować naszemu cudownemu przewodnikowi - Pani Ewie Ogiołdzie, profesjonalistce najwyższej klasy, która tak ciekawie opowiadała i potrafiła tak zainteresować uczniów, że uważnie słuchały nawet największe gaduły. Nie sposób wymienić wszystkie najciekawsze miejsca Pragi, które do późnego wieczora niestrudzenie pokazywała naszym uczniom. Załatwiła im nawet nieprzewidziane w programie wyjście na taras widokowy na Ratuszu Staromiejskim, skąd mogli podziwiać zapierającą dech panoramę miasta.

Zmęczeni lecz pełni wrażeń opuszczaliśmy Pragę, bogatsi o nowe wiadomości i doświadczenia, pełni nadziei, że jeszcze nie raz wrócimy do tego pięknego miasta.